Tilbake
Mjøsen Lange i østerled,
Seiling i Finnland
Rurik-2003    Seiling Sverige    Seiling Åland    Seiling Finnland    Seiling Russland    Marked i St. Petersburg    Logg fra Rurik

Rosala 12. juli 2003

Hav og himmel går i ett utenfor Jungfruskär tidlig om morgenen Et lokalt vikingskip, Hogland,  i Rosala Viking Centre i Finland

Vi fikk låne langhus og ildsted på Rosala Viking Centre Gjester fra Tommys 40 års dag er ferdig i saunaen og vi er klare til å overta

Vi forlot Jungfruskär tidlig om morgenen. På stranden stod Olga og vinket. Det var blikk stillede første timene på vei var en liten andaks stund. det var knap mulig å å skille mellom himmel og hav. På kubbspillet på Kungsholmen fikk vi tips om det det fantes et vikingsted i leden vår. Det hadde vært utgravinger i Ørsund. Vi visste ikke mer om navnet, men gjettet på Rosala, og traff: Vi ankret opp 200 meter fra langhusene og Rosala Viking senter. Her ble vi meget got tatt imot. Det er ikke hver dag de får besøk av norske vikingskip. Det var en egen utstilling og informasjon om utgravingene i Ørsund nord øst på øya. Videre hadde de replika av kister og buer ol. Det var laget av estniske treskjærere. I butikken hadde de luer ol i ull og skjærfjøler av einer og sveipask i osp(?). Det var et førtiårslag for Tommy som var direktør for et elektrisk firma i Øst Finland. Vi fikk allikevel lov til å sove i de gamle langhuset, og koke maten vår i jerngryta utenfor centeret og benytte saunaen etter kl 22. Et perfekt overnatting. De hadde et eget vikingskip: Hogland, men det manglet noe tauverk på riggingen av vant. Hadde kun stag for og akterut.

Hangö 13. juli 2003

Klar til avreise fra Hangö med vikingskipet Mjøsen Lange Vikingskipet Mjøsen Lange i gjestehavnen i Hangö

Vikingskipet Mjøsen Lange i gjestehavnen i Hangö Vikingskipet Mjøsen Lange i gjestehavnen i Hangö

Vi stod på nytt tidlig opp om morgenen og ble fotografert idet vi rodde ut av havnen, og satte seil. Denne dagen seilte vi helt fram til Hangö i ett strekk, særlig siste strekket etter at vi rundet Uddskatan og gikk opp mot nordøst og vinden frisknet til fikk vi fin fart. Her var vi oppe i 6,3 knop. Vei tok ned seilet ved innløpet av havnen og rodde inn i Østra havnen. Denne natten lå vi fem i båten og fire på svabergene ytterst på Fabrikksudden. Vi spiste Pizza på nærmeste bar. Marinaen hadde både sauna og vaskemaskin, noe som ble flittig brukt. Pånytt så vi månen gå ned, osende gul.

På veien østover stoppet vi ved en brygge. Kort tid etter kom det en meget irritert eier, men han roet seg fort og vi fikk tillatelse til å ligge der en times tid

Ellisaari 14. juli 2003

Badepause ved Box gjestehavn, hvor guttene kapphoppet i vannet Jordbærpause i Box gjestehavn

Fembøringen Lotta møtte vi på vår videre ferd Nina er styrkar på vikingskipet Mjøsen Lange

Vi traff mange på Hangö som var interessert i ferden vår, bla et ektepar fra Helsingfors, som anbefalte oss en Gjestehavn i Barsö sundet. Vi startet tidlig om morgenen og spiste frokost om bord. Vi tok en indre led som var meget beskyttet. Halvveis stoppet vi i Box gjestehavn, hvor det var butikk med is og jordbær, men lite annet. Det ble mer bading før vi fortsatte videre. På veien traff vi fembøringen Lotta som ankret opp i neste gjestehavn. Siste strekket inn til Ellisaari var trangt men ikke umulig for vår båt. Her var det pånytt eget grillsted, sauna og masse mygg. Denne morgenen stod teltbeboerne først opp, da teltet fanget morgensolen før det traff båten.

Pukkisaari 15.juli 2003

Tidlig neste morgen begynte vi på vår siste etappe fram til Helsingfors. Her hadde vi hatt kontakt med vikingskipet Sotka tre kvart år tidligere. De holder havn ved en jernalderby på holmen Pukkisaari. Vi var framme rett før kl seks og ble tatt imot av Dirc Schneider, som var ansvarlig for jernalderbyen. Det var også flere fra mannskapet tilhørende på Sotka, og fra Marco, som var på ferie, var det satt fram kaldt øl til de resiende. Det var satt opp to viking telt til oss, samt at vi kunne sove i et av tømmerhusene. Lafting og stavteknikken hadde et "finsk" preg. For meg dukket bilder av Ivan Bilbin og Akseøi Gallen-Kallela opp i minne. En tidligere tresmed i jernalderbyen kom litt i konflikt, når det gjaldt tolkning og rekonstruksjon av motiver og bilder i bygningene. Holmen lå tvers ovenfor Urho Kekkonens tidligere bolig, som nå er museum. Den var forbundet med neste øy med en enkel plankebro.

Helsingfors 16. juli 2003

Denne dagen ble brukt til å gå i museum og se på utstillinger og handle på kaupatorget. Det ble kjøpt inn bøker (Akseli Gallen-Kaliela) og musikk (Sounds of Kalevala). Videre skeiet vi litt mer ut i matveien og kjøpte mer snadder mat enn prekut og på legg på sprut, som vi brukte til sjøs.

Vikingskipet Sotka 17. juli 2003

Neste dag kom mannskap på Sotka og vi rodde ut begge båtene og satte seil. Dirk og jeg var i en egen foto båt og filmet og tok bilder av begge båtene under seil. Sotka fortsatte fram til en slipp hvor den ble tatt opp for å kjøres til vikingmarkedet i Saltvik på Åland. Sent om kvelden kom Pussi og Annema tilbake og vi hadde en hyggelig kveld rundt bålet. Annema spilte på tromme og sang flotte Kalevala sanger for oss østfarere, før noen av oss dro til hotell i byen og resten la seg til å sove i jernalderbyen. Neste morgen dro vi innom Heikki, som bor på østkanten av byen. Der kom lokalpressen, som bestilt. Fra gammelt av var det en farled, men den er de siste årene grodd igjen. Midt i leden lå det en gammel bygdeborg, foreløpig datert til 1200 tallet, men kan ha eldre røtter. Nyeste inngrep var russiske skyttergraver sprengt ned i forkant av borge. Etterpå dro vi hjem til Heikki og spiste og drakk, og fikk oss en dusj. Tilbudet var sauna, men det får vi ta ved neste skifte. Han er arrangør av et stort vikingmarked i slutten av mai.

Porvoo 18. juli 2003

Ny besetnings medlem mønstret på: Lars hadde hentet bil + henger og kjørt den til Kotka og tok toget tilbake til Porvoo.

Kotka 19. og 20. Juli 2003

Vi startet som vanlig tidlig med frokost ombord på Mjøsen lange. Strekningen fra Porvoo til Kotka var lang og litt kjedelig. Vi slet litt med retningen ute på havet, men fikk tatt oss godt inn ved hjelp av draft og sjømerker. Det var et drygt stykke inn til Kotka. I innseilingen til havnen kom vi inn til en liten festning ute på en holme. Seilbåten foran oss vendte plutselig 180 grader, da den gikk på grunn fordi den gikk på feil side av festningen. Den tilhørte den svenske krysserklubbens armada på vei til St. Petersburg. Vi ble straks etter ankomst invitert over i Viking Plym til en ankerdram. Vi fikk info om hvilken gjeste havn de lå i og fikk en kryptisk melding om GPS punkt med toakod. Det var så enkelt som at bryggen vi lå ved hadde plakat om GPS punkt og toakod virket på toalett og badstu. Vi fikk også bestilt to brød over samme meldings systemet. Etter ankomst gikk Håkon og jeg på byen, mens resten + mannskap på Viking Plym gikk på resturang.