Bilder-07 Stiftelsen Mjøsen Lange

Eldre bilder: 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006

Vikingskipet på plass i sitt nye naust på FåbergVinterlagring (27. oktober 2007)
Etter vask og skylling av båten ble den kjørt til sin nye naust på Fåberg. Der var det rikelig med plass under taket, men en litt krevende innkjøring inn i naustet. Siste meterne måtte vi manøvrere den med håndmakt.

Wiggo fukter vikingskipet før vi begynnte å skrubbe med grønnsåpeHøststell av skipet (27. oktober 2007)

Vi startet med å støvsuge og pirke løs all sand og rusk langs alle bordgangene i båten. Deretter bar det til drive in på bensinstasjonen for å få tilgang til vann. Båten ble først fuktet før den ble skrubbet og vasket grundig med grønnsåpe.

Landsetting av skipet utenfor Ro- og kajakklubben

Landsetting (25. oktober 2007)

Sesongen på vann er over for i år. Det har vært en aktiv sesong. Mast og løsøre er satt inn i naustet til roklubben. Til tross for utslitt sveiv, gikk det greit å sveive opp båten. Nå gjenstår det å støvsuge og vaske før den settes inn for vinteren.

Ankomst med vikingskip nord i Mønevannsfjorden

Mønevann (1.-2. september 2007)
Dette stedet har vi opptrådt jamt i mange år. Mønevannsfjorden er perfekt å ta korte turer med vikingskipet for barn og voksne.  Luftstrekket har blitt lagt ned som sjøkabel med begrensninger på oppankring, og det er  kommet ny fin flytebrygge. Som vanlig er det størst utfordring å håndtere køen på brygga. På land tok Borg vikinglag seg av servering og hadde med fem vikingtelt. Seansen ble filmet til bruk i hundreårsjubileet neste år.

Det ros vikingskip med iver og lyst på Bråtavannet i Hemnes vest av bygdetunet i Aurskog Høland

Vikingfestival i Hemnes i Høland  (25.-26. august)
Nord for bygdetunet i Aurskog Høland var det arrangert Vikingmarked med tradisjonelle aktiviteter. Havna lå litt unna, men ble godt besøkt og det var mange som lot seg friste til å ro vikingskipet på Bråtavannet. Det ble en øvelse for de som rodde da det var sterk vind.

Vikingskipet Mjøsen Lange har fortøyd på Hovindsholm holmenTrebåtfestival (19. august 2007)
Dette er syvende året vi har arrangert treff på Helgøya. På vei nedover på høyde med Gjøvik økte vinden, og ga relativt grov sjø. Været løyet i løpet av natten og vi brukte morgenen til å skyte pil og bue, godt instruert av Tomas og Monica. Vi reiste ned til Hovindsholmen og dro over til Kapp for å hilse på Harald. På søndag fikk vi seilvind på høyde med Mjøsbrua.

Vikingskipet Mjøsen Lange samseiler med Gaia, Vidfavne og GladVestfold vikingfestival ( 10.august 2007)
Kommunen satser på å bygge opp aktiviteter rundt sin historie. Tidligere har Borremarkedet vært "sentrum" i vikingaktiviteter. Vi var ekstra glade da de også arrangerer aktiviteter for vikingskip, noe vi føler har manglet. Det var stor aktivitet i Skråvika og mange på Batteristranda i Larvik og på brygga i Tønsberg.

Fra innseilingen til SkråvikaÅpning av vikingfestivalen (7. august 2007)
Båten ble sjøsatt i Stavern, på tirsdag og deltok i åpningen av Vestfold vikingfestival. På grunn av lite vind ble Mjøsen Lange slepebåt for flere. På åpningsdagen kom det etter hvert en svak vind som gjorde at de fleste skipene fikk opp seilene og ankom Skråvika.

Mjøsen Lange ankommer Hornbore ting sør om HamburgsundHamburgsund (4. august 2007)
Mjøsen Lange deltok på Hornbore ting i Hamburgsund. Seilasen startet i Grebbestad og gikk via Fjellbacka. På tinget hadde de sjøsatt en egen båt, Hegrin. Mannskapet ble invitert på festmiddagen om kvelden og frokost på søndag i båthuset.

Færingsroing på MjøsaFæringsroing (4. august 2007)
I forrige forrige århundre var færingsroing Norges tredje nasjonalsport. I dag er færing lite kjent begrep. På denne lørdagen fikk vi øvd på å ro mot vinden og surfe med vinden. Det blåste slik at Vingnesbrua hylte og isteden for å hilse på Skibladner rodde vi opp til Traaset stranda.

Jan ror færingen på plass etter å ha vært lånt ut til noen roereØkt roaktivitet (3. august 2007)
Færingen ved siden av det røde naustet var på nytt på vannet. Det er en elegant båt som var ute på en rotur på Mjøsa. I forrige uke var den også ute og seilte på Lillehammer fjorden.

Vikingskipet Mjøsen Lange er ute og hilser Skibladneres 151 års dagSkibladner 151 år! (2. august 2007)
Vi seilte ut kl to for å hilse Skibladner med dagen. Den var noe forsinket og gikk inn til den nye brygga fra øst. Vi hadde fin vind og fikk øvet oss bra. Vi ser fram til 175 års jubileet i 2032.

Vikingskipet Mjøsen Lange under seil på vei til Vingrom kirkeKirkerast (31. juli 2007)
I fin nordavind seilte vi sørover. Underveis møtte vi Skibladner. Vi hadde med trykkluft fløyte og fikk svar fra dampluftfløyte. Vi gikk i land på kirkebrygga og kjøpte jordbær før vi dro tilbake til Vingnes.

Tomasz hjelper til med å balansere manglende ballast i Vikingskipet Mjøsen Lange på Lillehammerfjorden.Kirketur (29. juli 2007)
Vi seilte ut fra brygga i en litt ujamn vestavind. Når vi kom ut i Lillehammerfjorden kunne vi seile sørover med retning kirka på Vingrom. Litt over halvveis skiftet vinden til østlig og vi fikk da en direkte stagvending og fortsatte på samme kurs helt opp til kirken.

Rekruttering av nye høvedsmenn til vikingskipet Mjøsen Lange starter tidlig!Lørdagsseiling (28. juli 2007)
Skibladner gikk i dag til nybrygga og tilbake tett langs E-6. Etter det mistet vi vinden, og turen ble avsluttet med rotrening. Ombord hadde vi to høvedsmennsemner som løste oppgavene tilfredsstillende.

Linda konsentrerer på styrebordet ombord i vikingskipet Mjøsen LangeSkibladner (26. juli 2007)
Torsdag gikk vi ut med skipet kl to for å møte Skibladner. Vinden var dreid mer østlig og det er gunstig for seiling på Lillehammer fjorden. Etter å ha seilt inn bak Skibladner og ut igjen, seilte vi oppover mot kirken på fin vind, før vi snudde og seilte tilbake og inn på havnen.

Vikingskipet Mjøsen Lange ute og seiler med nye rekrutterTirsdagsseiling (24. juli 2007)
Vi reiset ut i sekstiden, på jakt etter vind. Denne kvelden var vinden fallende. Vi dro opp til kirken og fikk seilt noe, men vinden la seg utpå kvelden før vi fikk utfordret den.

Kristian reparerer skade på seilet til vikingskipet Mjøsen LangeVedlikehold av seil ( 23. juli 2007)
Kristian kom på besøk og hjalp oss med å reparere en slitasjeskade vi hadde på liket. Øye for å binde seilet på rånokken ble etterpå kledd inn med hamp og er klar for nye turer. Etterlyser forøvrig mannskap!

Seiling med Vikingskipet Mjøsen Lange på MjøsaMjøsseiling (21. juli 2007)
Vi dro tidligere ut for å møte Skibladner høyere opp i Lillehammer fjorden. Vinden var passe fin og mannskapet hadde økt til syv personer. Vi seilte inn etter Skibladner og krysset over mot Vingnes, før vi igjen kjørte opp til Kirken for å seile derfra tilbake til Vingnes. Underveis kom Gaute ombord fra fotobåten og drakk kaffe.

Vikingskipet Mjøsen Lange er ute og møter SkibladnerSkibladner besøk (14. juli 2007)
På grunn av høy vannstand legger Skibladner til den gamle bryggen. Vi seilte ut og hilste på båten. Vinden økte kraftig i løpet av turen på grunn av et kommende regnvær. Vi avsluttet med å seile inn på havna.

Vikingskipet Mjøsen Lange er ute og hilser Skibladner velkommen.Skibladner besøk (7. juli 2007)
Skibladner
ankommer Lillehammer på lørdager. Vi tenkte å seile ut og hilse båten velkommen, men lite vind gjorde at vi måtte bruke motor og årer isteden. På stille vann valgte Skibladner en ny innseiling til Svaneredet langs E-6.

Fra roturen med Vikingskipet Mjøsen Lange til LillehammerRotur til Lillehammer (16. juni 2007)
En gruppe profesjonelle syklister ønsket å legge inn rotur som en del av sykkelturene de pleier å ha. Vi startet å ro fra Brøttum, men etter litt over en time var vinden så fin at vi heiste seil, og seilte til Lillehammer på rundt en time. Har fått noen gode målinger av effektiv roing for bruk til Jubileumsturen i 2016, etter Olav Digre.

Rotur til Brøttum Med Vikingskipet Mjøsen LangeRotur til Brøttum (16. juni 2007)
Med utgangspunkt i Bekkodden startet vi tidlig på lørdag, pakket tingene våre og rodde oppover til Brøttum.. Vi trnte ikke ro langt før alle var varme. På Brøttum ble det tid til et bad for enkelte før syklistene kom.

Vikingskipet er ankret opp på Bekkodden for nattenKveldstur til bekkodden (15. juni 2007)
I fin sønnavind dro vi sørover til Bekkodden for overnatting. Dagen etter skal vi videre til Brøttum. Det var varmt i lufta, og det er en fin sandstrand, men ingen badet. Mens solen går ned griller vi pølser.

Vedlikehold av vikingskipet Mjøsen Lange på VingnesoddenVedlikehold (10. juni 2007)
Siden båten allerede var på henger har vi fortsatt vedlikeholdet på båten. Den har fått en ny omgang med linolje/terpentin ut/innvendig samt tiljer årer og mast. Med hjelp fra Thomas og Monica ble vi nesten ferdig. Vi fikk også besøk av pensjonister fra sørøst England som ønsker besøk av vikingskipet.

Ro harmonoserimng påHurdalsjøen i vikingskipet Mjøsen LangeRoing på Hurdalsjøen (9. juni 2007)
I forbindelse med arrangement på Haraldvangen, var skipene Mjøsen Lange og Balder fra Kapp på Hurdalsjøen. Som alltid er det en oppgave å få gester til å ro i takt. Det fungerte meget godt ved kryssinger av sjøen.

Teater med fullt hus på Mosodden. Mjøsen Lange kom innpå slutten av spillet med femten samurai krigere som stormet i land.Teater på Mosodden (7. juni 2007)
Hamartun skole hadde skoleavslutning på Mosodden med teater og sang. På slutten av stykket kom Mjøsen Lange med 15 samurai krigere som rodde opp på stranden og kjempet mot kaptein rødskjegg. Vegard og Bjarne var med å ro skuta.

Vann opptil ripa. Aril leter etter bunnpluggen som settes  inn.Øsing (4. juni 2007)
Første mandagen i juni gikk med til å øse båten, som har blitt forsinket satt ut på vannet pga lav vannstand. Etter fire dager "under" vann tok det tre kvarter å øse båten med lensepumper og bøtter. Vi er nå klare til en ny sesong på vannet.

Sjøsetting av vikingskipet Mjøsen LangeSjøsetting (31. mai 2007)
Skipet ble sjøsatt nord for den gamle skibladnerbrygga. Herfra ble det rodd over til Vingnes og fortøyd i bøyen sin utenfor roklubben.

Kapproing på Gjøvik mellom vikingskipet Balder fra Kapp og Mjøsen Lange fra LillehammerÅrets første rotur (23. mai 2007)
I lett ustabilt vårvær la vi ut fra havna på Gjøvik sammen med Balder fra Kapp. Vi øvde på kapproing mellom gult og blått lag. Vi er på jakt etter et mannskap til å ro opp Olav Digres tur fra 1016.

Vedlikehold på skipetVedlikehold (13. mai 2007)
Båten er smurt inn med tjære og linolje og klar til å sjøsettes. Vannstanden i Mjøsa har stoppet opp og vi avventer videre snøsmelting i fjellet.

Vikingskipet på Lilletorget. Det er enklere å flytte et skip til Lilletorget enn å få en Lillehamring ned til vannet.Lilletorg profilering (12. og 24. mai 2007)
To ganger har vi i våres stoppet på Lilletorget for å markere oss. Det er lettere å flytte skipet til Lilletorget enn å få en Lillehamring ned til vannet! Det var god interesse for aktivitetene våre.

Wiggo forteller om utviklingen innen brygging og historisk informasjon om Lillehammer BryggeriÅpent møte (22. mars 2007)
Etter ordinært ting møte hadde vi invitert til åpent møte hvor vi viste bilder fra noen av båtens turer og diskuterte ulike fellesaktiviteter. Det var stor interesse for å ta båtførerbevis. Flere av de som ikke kunne komme har også varslet at de er interessert i dette. Et annet område som faller naturlig er ølbrygge kurs. Dette blir annonsert senere når anlegget er kursklarlagt!

Fra tingmøte i Stiftelsen avhold i Lillehammer Bryggeris lokalerTingmøte (22. mars 2007)
Ordinært tingmøte ble avholdt i nye lokaler til Lillehammer bryggeri. Med seks stiftere til stede gikk vi gjennom årsmelding, regnskap og budsjett. Aktivitetsplanen har uavklarte punkter, da ikke alle avtaler er avklart.

Nytt vikingår begynner!Stiftelsen ønsker alle et godt nytt år (1. januar 2007)
Etter ti år på Lillehammer har vikingskipet etablert seg og markert seg på flere måter. Vi vil fortsette med å utvikle miljøet på Lillehammer. Vi ønsker alle interesserte å ta kontakt.