Oppdatert 9. januar 2013

Bilder-2012 Stiftelsen Mjøsen Lange

Eldre sider: 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005,
 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011

Vikingskipet Mjøsen Lange med vinterdrakt klar for overvintringVinterdrakt (7. november 2012)
Den nye presenningen er formsydd slik at den passer bedre til skipet. Det tok lengre tid å sy presenningen enn å sette opp stativet. Presenningen festes med gjennomgående jekkestropper under kjølen Festes på hver side i en 2 meter lang stokk som er med å holde presenningen stram.

Vinterlagring av vikingskipet Mjøsen LangeVinterlagring (5. november 2012)
Nå er hengeren med vikingskipet nivilert opp med paller. Stativ til presenningen er satt opp. Topp dragerne er skiftet ut med 2x4" for å tåle trykket fra jekkestroppene på presenningen. Nå gjenstår bare å sy inn løpegang på presenningen og feste den på skipet.

Årets siste arrangementHjertefred Lørenskog (4. november 2012)
Årets siste arrangement skjedde på Langevann i Lørenskog. Hjertefred Lørenskog arrangerete en vakker minnemarkering i Rådhusparken på Allehelgensdag 4.november 2012. Landsforeningen Hjertefred er en frivillig organisasjon som jobber for bygge ned tabuene knyttet til sorg og død, feire livsgleden og ta bedre vare på oss selv og hverandre. Hovedaktiviteten er et årlig utearrangement på Allehelgensdag. Denne søndag kveld var det stemingsfullt vær og vi startet oppunder den nye gangbrua og passerte Svenskefurua før vi landsatte sanger Morten Remberg som startet arranget og avsluttet sammen med sin kone den musikalske biten.

Landsetting av vikingskipetLandsetting (1. november 2012)
Høstens høydepunkt gikk greit. Skipet tok seg en tur rundt i delta før vi sveivet det opp på Berget og reipa det fast til hengeren klar til siste arrangemen i år. Sveivebånd var erstattet av 6mm wire av 6mm, da båndet "forstrakk" seg.

Sørpeis i båthavnaForbredelse til landsetting (31. oktober 2012)
Det var såpass mye som skulle ordnes til 1. november så jeg valgte å gjøre klart noe. Det var enutfordring, da det hadde lagt seg sørpeis i båthavna. Det var bare såvidt landtauet løsnet. Fikk kostet og spadd ut snø av skipet. lastet det med vinterlagrings utstyr og kjørte det over til Berget

Senhøst vedlikehold av skipet Mjøsen LangeOppvaskmøte! (21. oktober 2012)
Innkalling til oppvaskmøte ga liten  respons, men med hjelp fra Hermann ble skipet vasket innvendig under tiljene med grønnsåpe, så det luktet førjulstemning på halve havna. Vi fikk også ryddet grundig i naustet og brettet sammen telt, alt klar til vinterlagring og en ny vår!

Skipet Mjøsen Lange på VingnesSenhøst (20. oktober 2012)
Mjøsen Lange ligger fortsatt på vannet, selv om bladene forlater trærene i stadig raskere tempo og liene får et hvitskjær. Det er stille på Mjøsa og skipet lengeter etter ny aktivitet.

Bok om Helgøya av Egil EnemoHelgøyboka (8. oktober 2012)
Dagen etter vi hadde vært på Helgøya fikk jeg en hyggelig tekstmelding fra Egil Enemo. På Hovinsholmen hadde jeg fått opplyst at han var antagelig den som visste mest om øyas historie. Jeg hadde glemt at han året før spurte meg om lov til å bruke bilder av skipet. Straks etter kom boken i posten. Det er en flott bok om mange sider ved Helgøya. Den historiske sjøen vi seiler rundt i, er behørlig omtalt, unntatt Olav Digres rotur forbi øya i 1016. Flere av bildene fra vikingskipene på Mjøsa er tatt med. Boka fås kjøpt på Skafferiet for kr 300.

Helgøya trebåtfestival 2012 (1. oktober 2012)
Turen startet på fredag fra Lillehammer og gikk sørover Lillehammer fjorden til Skurven. Når vi nærmet oss Skurven så vi en brannpil ble skutt i mørket.

Fullmåne over Helgøya
Frokost bueskyting
Dyp konsentrasjon

På stranden ble vi møtt av mannskapet på Balder, som var kommet en liten halvtime før oss. Neste dag var strålende og etter frokost startet bueskytingen straks vi var ferdige. Både lengde og presisjon.
Ny streng må til inneimellom bueskytingen
Balder går tungt i sjøen

Harald forteller om svennstykket i smedkunst fra Newcastle
Rett før vi skulle dra til Hamar kom Sissel, Shan og Glenn Robin. Vi dro alle til Hamar for å besøke søsterskipet vårt., Olav Kvite, men det fant vi ikke. Vi gikk over to torg uten å finne Hamar marten og fant i steden en oase som også serverte is og flate kaker stekt med ost oppå.
3-d mål i 10 meter opp i luften
Fullmånen lyste opp slettene på Skurven
Glenn Robin og Fredirk skyter brannpiler
Siden vi hadde gjester og ventet flere dro vi tilbake til Skurven, hvor Sissel lagde istand middag til mannskapet på Mjøsen Lange mens resten holdt på med bueskyting. Nytt var nå et 3-d mål (Les ballong) som ble festet 10 meter oppe i luften i en sytråd ca 40 meter unna. Det tok en time fra vi startet til Fredrik tilslutt traff målet og gjorde en bråslutt på konkurransen!
Morgenfriske skip, klar til nye eventyr
Harald og Håkon midt i frokost
To morgenfriske skip

Tidlig denne kvelden kom fullmånen sigende inn over Skurven sletten hvor vi hadde satt opp teltene. Om kvelden fikk vi besøk av Zirma som overnattet. Alle hygget seg rundt leirbålet til klokken godt hadde passert midnatt.
Siste omgang med lengdeskyting på Skurvensletta
Firer gjengen har hentet piler på Skurven sletta
Mjøsen Lange og Balder på vei til Hovinsholmen på østsiden av Helgøya
Mjøsen Lange og Balder på vei til Hovinsholmen Helgøya
Neste dag fortsatte med litt bueskyting etter frokost. Midt på dagen gikk turen til Hovindsholm og på nytt fikk vi besøk av familien Bjørdal fra Nes som via nettet og Håvard Hatløy så at det var trebåtfestival på Helgøya da vi begge hadde tatt bilde av fullmånen.
Furuallen på Hovinsholmen
Kafferast på vestsiden av Hovinsholmen
Kafferast på  Hovinsholmen
En kort fin seiltur under Mjøsbra
Hovindsholmen er alltid like magisk. Vi gikk rundt holmen, først fram til vest punktet ved den høye haugen. Derfa starter den flotte alleen som går ned til sørstranda hvor det står et knippe utrolig store furutrær. Veien tilbake gikk via østsiden og gjennom omrisset av en stor bygning før vi var tilbake på stranden i nord vest.
Familien Hagen Ytterland på vei til Hamarmarten
Mjøsen Lange i solndegang
Her kokte vi kaffe før vi skilte lag. Skipet Balder dro tilbake til Kapp, mens vi dro innom Skurven og satte av familien fra Nes som også tok Zirma med seg, før vi dro vidre nordover. Ved Steinsholmen satte vi seil, men vinden løyet så vi tok ned seilet igjen ved Kremmerodden sør for travbanen. Vi ankom roklubb brygga på Lillhammer etter mørkets frembrudd.

På dagen 22. juli dro Vikingskipet Mjøsen Lange på kirketur til Vingrom kirkeTur til Vingrom Kirke (22. juli 2012)
På dagen 22 juli reiste vikingskipet Mjøsen Lange til Vingrom kirke hvor vi spiste jorbær, drakk kaffe før vi dro tilbake til havna på vingnes. Det var en fin markering.

Rotur på Mønevann med vikingskipet Mjøsen langeMønevann (19. juni 2012)
Mannskapet som rodde operasanger Maria Berglund: Willy og Sigbjørn, Ole og Hermann og Gina og Wencke. Maria sitter fremst og hadde klar sine flotte sanger, mens vi ventet på at Vidar Bøe skulle rope ut Ronja røverdatters vårskrik. http://www.frequency.com/video/ronja-rvardotte/4795933 som signal på at vi skulle komme inn Mønevannsfjorden

Råk i Mjøsa har gått oppVår på Mjøsa ( 17. mars 2012)
Det er tidlig vår og i år og vi planlegger å starte vedlikeholdet til skipet tideligere enn i fjor

Vnterlagring på Berget  Stiftelsen ønsker alle et godt nytt år og en fuktig sesong i 2012