2008 Stiftelsen Mjøsen Lange

Eldre sider: 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007

Skipet i hus før høststormeneNaustlagring (4. november 2008)
Skipet er satt inn i en eldre jernbanestall med god utlufting. Nå venter vi bare på våren hvor vi på ny kan sjøsette skipet på Mjøsa etter en lengre og hyggelig vårpuss hos roklubben på Vingnesodden

Vikingskipet Mjøsen Lange landsatt i nydelig høstværLandsetting (18. oktober 2008)
Etter en rolig høstsesong tok vi skipet opp lørdag 18. Nå starter vintersesongen med renhold og vedlikehold av skipet. Etter å ha vasket faste og løse deler vil vi i år starte innsmøring med olje/tjære straks skipet er tørket, litt!

Høy aktivitet om bord i vikingskipet Mjøsen LangeMønevann (28.-30. august 2008)
Turene til Mønevann i Lørenskog kommune er årets høydepunkt. Vannet passer perfekt til eventyr roturer med Vikingskipet og samarbeidet med Borg Vikinglag er alltid like hyggelig. I år kom vi tidligere for å tilby skoler vikingaktivteter på land og på vann. Tross hundreårs markering mange steder i bygda, kom det mange opp til Mønevann denne helgen. Stemningen var høy ombord under turene ut Mønevannsfjorden.

Aktive roere ombord i vikingskipet Mjøsen LangeRotur med Lillehammer Vidregående (27. august 2008)
Det kom 25 elever fra Lillehammer og en besøks skole fra Italia ned på Vingnes. I år som i fjor var det et enormt engasjement fra ungdommene. Det ble ikke så mye rom til historiefortelling, da praten og stemneingen var høy. Det var to grupper som fikk prøve en hver sin tur. På slutten av begge turene begynte takten å falle på plass.

Et lag fra Nortura øver seg på samordning av årer og retning vi skulle ro.Sommerfest med Notura (16. august 2008)
Nortura har hatt sommerfest på Helgøya i ni år. Vi stilte med vikingskip og samarbeidet med Keith om bueskyting inne på vollen. Bueskyterlagene og rolagene ble av ujamn størrelse, slik at vi ombord i båtene måtte øve mest på samarbeid mellom alle roerne, mens på bueskytingen kunne hver enkelt konsentrere seg om å treffe blinken. Været var fantastisk og til tonene til Beatnics opplevde vi måneformørkelse på dette fullmåne arrangementet.

Balder seiler hjem til Kapp etter trebåtfestivalen på HelgøyaTrebåtfestival på Helgøya (16. august 2008)
Skurven er et fantastisk flott friområde. Vikingskipet Balder kom fra Kapp og fyrte bål vi kunne navigere etter. På veien nedover Lillehammerfjorden passerte vi en flokk på over 50 skarver, som har tilhold i bjørketrærene ute på holmen nord for Biri. På lørdagen seilte Balder til Hamar etter turen til Hovindsholmen og "fant" en  viking interessert syerske som kom ut på skurven på kvelden. På veien hjem besøkte vi Steinsholmen.

Vikingskipene har fortøyd til Hovindshomens sandbanke.Tur til Hovindsholmen (16. august 2008)
På formiddagen dro vi ned til Hovinsholmen. Dette var årets første besøk fra Mjøsen Lange på denne vakre trolske holmen. Allenen på vestsiden av holmen er fantastisk med store trolske furutrær ned mot stranden. Balder seilte rundt på vestsiden, mens vi valgte østsideveien, med sving innom kalkovnene i Bergebyvika.

Sissel Kyrkjebø på vei til scenen på SjusjøvannetVakkertVedVannet.no ( 8. august 2008)
Brøttum Almenning, Pihl AS, Siwu AS og Nedre Berg gård arrangerete en stor konsert med Sisse Kyrkjebø i vannkanten på Sjusjøen. Mjøsen Lange fraktet Sissel fram til scenen rett før kl ti hvor hun sang gamle og nye sanger for et stort og engasjert publikum. Skipet fikk en flott plassering ved siden av scenen. Det ble nattseiling i en svak nordenvind tilbake.

Sterk innsats under familierotur på MjøsaKveldstur (29. juli 2008)
Med besøk fra bla Tyskland som romannskap la vi ut på en rotur på Mjøshavet. Mannskapet fant etterhvert takten og styringen ble stadig bedre, spesiellt på hjemturen. New York ble nevnt på vei ut, men etter en kaffepause ble dette målet forlatt, og vi rodde tilbake til Vingnes. Turen ble avsluttet rett før et tordenvær lyste opp tilførte mer vann.

Rutebåten Skibladnder passerer foran Mjosen LangeSkibladnervisit (12. juli 2008)
I lett skiftende vær dro ti stykker ut på Mjøshavet for å seile litt, mens Skibladner er på sine faste anløp. Vinden løyet straks vi var klar til å heise seilet, men kom tilbake. Vinden lå og vaket i forkant av en regnbyge, som ikke nådde oss. Tross forlenget brygge fikk Petter til å seile helt innpå havna, før vi tok seilet ned.

Familetreff på Stange i juni.Lang tur fra Stange (20. juni 2008)
Skipet ble kjørt ned til Stange med bil til et familietreff, men fikk problem underveis og ny trekkvogn måtte tilkalles. På Stange var det krafig vind og mye nytt mannskap. Skipet ble seilt tilbake isteden for kjørt langs landeveien.

Nye høvedsmenn under opplæring: kristoffer, Anders og ErlendLørdags seiling(14. juni 2008)
Skipet lå klar ved brygga, og seil og dragehode ble hentet fram og vi begynnte å seile straks. Vinden var meget variert, og vi fikk mye fin trening. Etter en time kjørte vi opp til kirken og seilte langs E-6 tilbake til Vingnes. Med tre nye høvedsmenns emner ombords var det mye å lære.

Sjøsetting av vikingskipet Mjøsen Lange Sjøsetting  (9. juni 2008)

Etter langt opphold på land ble skipet sjøsatt. Det trenger nå en periode på å trutne. I den perioden gjenstår å gjøre klar årer, tiljer og tofter. Vi ser fram til en aktiv sesong, på Mjøsa

Navneskiltet har kommet fram igjenVedlikehold av skipet  (5. juni 2008)

Skipet er skrapt og støvsugd i en periode over 14. dager og satt inn med rå linolje og terpentin blanding over vannlinjen og tjære under vannlinjen. Det gjenstår å gjøre klar inventaret (årer, tiljer og mast)

Henger til vikingskipet Mjøsen LangeTilhenger har fått nye hjul, over allt! (24. april 2008)

Hengeren er pusset opp og har fått nye skjermer, nytt hengerfeste og nesehjul, samt får nytt lysanlegg. Tilslutt vil den bli malt.

Vikingskipet Mjøsen Lange klar til vårpuss.Skipet og henger er klar til vedlikehold (16. april 2008)

I ettermiddag ble hengeren trukket unna for vedlikehold og skipet står på paller. Vi håper pa at flere kan delta på vårpuss på Vingnesodden

Vikingskipet er tatt ut for å utføre vårpuss etter et vinteropphold på Fåberg12Vikingskipet er ute av naustet (15. april 2008)

Etter et vinteropphold på Fåberg er igjen vikingskipet satt ned på Vingnesodden og vi er klar til å begynne vårpuss på skip og henger. Interesserte er hjertlig velkommen.

Lillehammer bryggeriStiftelsen avholder tingmøte (12. april 2008)
23. april i Lillehammer bryggeri kl 20-22. Her går vi gjennom årsmelding for året som har gått, og etter tingmøte hygger vi oss med bilder fra tidligere turer.

Seiling på Lillehammer fjordenStiftelsen ønsker alle et godt nytt år (1. januar 2007)
Etter ti år på Lillehammer har vikingskipet etablert seg og markert seg på flere måter. Vi vil fortsette med å utvikle miljøet på Lillehammer. Vi ønsker alle interesserte å ta kontakt.