Startside Facebook-vegg Om skipet Aktiviteter Kalender Styret Årsmeldinger Pekere Arkiv |
|
Tekniske
data om skipet
|
|
|
Om transport Vi har en spesialtilhenger som kan trekkes av personbiler som er registrert for minst 1700 kg på hengerfeste. Hengeren har et hydraulisk system som gjør at vi enkelt kan "vippe" båten ut i vannet. En person kan sjøsette båten i løpet av 20 min. Skipet er samtidig enkelt å ta opp av vannet. Ved å vippe opp hengeren går kjølen inn i et spor og den kan sveives på hengeren i løpet av 20 min. I tilegg kommer reiping av mast og årer og sikring av skipet på henger. |
Om seiling Til skipet hører en rigg med en mast på 7,85 meter og et seil på 16m2 av brun draclon duk. For å seile med råseil trengs ca 800 kg ballast. Til dette kan en bruke 32 stk 25 kg sandsekker. Det tar 3 personer ca et kvarter å rigge opp eller ned mast og seil. Fem erfarne seilere er optimalt seilmannskap. |
|
Om roing Skipet er utstyrt med ti årer. Det er mest optimalt å være 6 eller flere roere. Skipet kan flyttes og navigeres med en roer bare strøm eller vind ikke er for sterk! Med et mannskap på ti roere så ror vi ca 5 km/time, når vi ror i takt! |
|
Om motordrift Båten er utstyrt med en 8 hk utenbordsmotor som er installert innvendig i en brønn. Skipet er litt vanskelig å manøvrere i sakte fart da det må ha noe styrefart på styreboret. På bildet kan en se en plate som vi setter inn i motor hullet ved seiling og roing. |
|
Om skjold og dragehode Skipet er utstyrt med ti skjold, som enkelt kan monteres ved hver ro-plass. I tilegg har vi et dragehode som festes i stevnen med treplugg og kile. |
|
Om sikkerhet Skipet rommer fint 14 personer. Det skal alltid være med like mange redningsvester som personer ombord til enhver tid. Videre skal det være et brannsluknings apparat, slepeline, anker, øsekar, og lys ved bruk i mørket, samt radio ved bruk i trafikkerte farvann. |
|
Om fortøyning Skipet må aldri fortøyes slik at det oppstår gnagskader på bordganger eller annet tre eller tau-treverk. Bruk fendere og legg inn slakk på tauverk for tidevannsendringer. Ta bort skjoldene ved fortøyning hvis disse kan stikke borti noe, da disse stikker utover ripa. |
|
Om entring av brygge Skipet må aldri skrape borti på sidene ved entring av brygge eller annet landfast sted. En alternativ måte å komme tørrskodd i land er å gå på årene. |