Om skipet  Logo til stiftelsen Mjøsen Lange


Startside
Facebook-vegg

Om skipet
Aktiviteter
Kalender
Styret
Årsmeldinger
Pekere
Arkiv

Mjøsen Lange fortøyd sør for Ringsaker kirke      Mjøsen Lange og skipet Balder på Dalsjordet underveis til Skibladnerfestivalen på Gjøvik     Mjøsen Lange på Lillehammerfjorden under prøveseiling i 1998


Skipet er bygd  Jacob Helset i Bjørkedalen på Sunnmøre. Vi har brukt skipet til roing, seiling og som "kulisse"/ blikkfang til ulike arrangementer. Skipet har vært på arrangementer mange steder i Norge og i andre land. Bilhengeren gjør at vi er meget mobile.

Mjøsen Lange seiler på Mjøsa Tekniske data om skipet
  • Lengde 10,5 meter 34,45 fot

  • Bredde 2,4 meter

  • Høyde fra kjøl til stevn (uten drakehode) : 2,70 meter

  • Høyde på stevner på hengeren (uten drakehode): 3,25 meter

  • Seilareal 3,7 x 4,5 meter = 16,5 m2

  • Dybde 0,55 meter (ved senter tofte til kjøl)

  • Årer 10 stk (3,8m x 12 cm blad)

  • Vekt ca 1000kg

  • Bygd år: 1995, byggenr 5

  • Bygd av: Jacob Helset

  • Byggested: Bjørkedalen på Sunnmøre

  • Byggemateriale: Furu

  • Byggeteknikk: Klinkbygd med drev mellom bordgangene

  • Antall bordganger: 7

  • Registreringsnr LK 5810

  • Mastelengde 7,85m


Om transport

Vi har en spesialtilhenger som kan trekkes av personbiler som er registrert for minst 1700 kg på hengerfeste.  Hengeren har et hydraulisk system som gjør at vi enkelt kan "vippe" båten ut i vannet. En person kan sjøsette båten i løpet av 20 min. Skipet er samtidig enkelt å ta opp av vannet. Ved å vippe opp hengeren går kjølen inn i et spor og den kan sveives på hengeren i løpet av 20 min. I tilegg kommer reiping av mast og årer og sikring av skipet på henger.

Om seiling

Til skipet hører en rigg med en mast på 7,85 meter og et seil på 16m2 av brun draclon duk. For å seile med råseil trengs ca 800 kg ballast. Til dette kan en bruke 32 stk 25 kg sandsekker. Det tar 3 personer ca et kvarter å rigge opp eller ned mast og seil. Fem erfarne seilere er optimalt seilmannskap.

Fredrik Lutcken ror stroke under Oslo 1000 år

Om roing

Skipet er utstyrt med ti årer. Det er mest optimalt å være 6 eller flere roere. Skipet kan flyttes og navigeres med en roer bare strøm eller vind ikke er for sterk! Med et mannskap på ti roere så ror vi ca 5 km/time, når vi ror i takt!

Nærbilde av jernåra i vikingskipet Mjøsen Lange

Om motordrift

Båten er utstyrt med en 8 hk utenbordsmotor som er installert innvendig i en brønn. Skipet er litt vanskelig å manøvrere i sakte fart da det må ha noe styrefart på styreboret. På bildet kan en se en plate som vi setter inn i motor hullet ved seiling og roing.

Vikingskipet Mjøsen Lange, fortøyd på friområdet på Biri

Om skjold og dragehode

Skipet er utstyrt med ti skjold, som enkelt kan monteres ved hver ro-plass. I tilegg har vi et dragehode som festes i stevnen med treplugg og kile.

Seiling i Oslofjorden med vikingskipet Mjøsen Lange i fin vind

Om sikkerhet

Skipet rommer fint 14 personer. Det skal alltid være med like mange redningsvester som personer ombord til enhver tid. Videre skal det være et brannsluknings apparat, slepeline, anker, øsekar, og lys ved bruk i mørket, samt radio ved bruk i trafikkerte farvann.

Fra fortøying av vikingskip i Hamburgsund i Sverige

Om fortøyning

Skipet må aldri fortøyes slik at det oppstår gnagskader på bordganger eller annet tre eller tau-treverk. Bruk fendere og legg inn slakk på tauverk for tidevannsendringer. Ta bort skjoldene ved fortøyning hvis disse kan stikke borti noe, da disse stikker utover ripa.

Vikingskipet Balder, landgang på årene

Om entring av brygge

Skipet må aldri skrape borti på sidene ved entring av brygge eller annet landfast sted. En alternativ måte å komme tørrskodd i land er å gå på årene.


Stiftelsen Mjøsen Lange, Lillehammer
Ansvarlig redaktør: Kai Gjessing, e-post: Post(at)mjosen-lange.no
Oppdatert: 4. oktober 2020